A Sevilla, a Borussia, a Real Madrid és az Ajax nyomában.
Vannak csapatok, ahol az egészségügyi előírásokat betartva, de mégis kis csoportokban edzenek a hét néhány napján, míg a legtöbb helyen egyéni edzéstervek alapján készülnek a futballisták.
Ám a labdarúgásnak vannak más szegmensei is, melyek működnek.
A modern fociban egy klubnak nemcsak a pályán elért eredmények számítanak, hanem az egyéb bevételek is, melyeket a szurkolók biztosítanak, meccsre járással, stadionban történő fogyasztásokkal, ajándéktárgyak vásárlásával például.
A társadalmi bázis mozgatása azonban nemcsak a futballisták és a szakmai stábok tagjainak a dolga, hanem a sajtó- és marketingosztályoké is.
Már jó sok éve!
Kiemelten fontos szerep hárul a sajtófőnökökre, különösen most, amikor fent kell tartani az érdeklődést a labdarúgás, a klubok iránt. Ha lankad az érdeklődés, az senkinek sem jó.
A klubok a honlapjaikon, és a közösségi felületeiken igyekeznek megfelelni a kívánalmaknak.
A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetben azonban a sajtóosztályok feladatai is megváltoztak, mivel nincsenek meccsek, nincsenek átigazolások, amikor a sok esemény miatt azt gondolnánk, hogy könnyebb dolgozni abból a szempontból, hogy van miből meríteni.
A jelenlegi helyzetről kérdeztük a Paks sajtófőnökét, Méhes Tamást, aki az egyik legrégebbi motoros a szakmában. És még azért is rá esett a választásunk, mert a tolnaiaknál nincsen kiemelt költségvetés, így a sajtóosztályra is kevesebb jut. Meglátásunk szerint Méhes 5-6 ember munkáját végzi el, a körülményekhez képest a legjobb tudása szerint, a maximumot mindig kihozva.
És mielőtt elkezdődik az interjú, eláruljuk, vannak meccsek, amikor más klubok van, hogy 5, de van amikor 10 vagy ennél is több fővel képviseltetik magukat, mint sajtóosztály.
Vannak, ahol a sajtófőnökök feladatokat adnak ki, szerveznek és terveznek (nem érheti szemrehányás őket azért, mert több pénzből, így több munkatárssal gazdálkodhatnak), míg Méhes majdnem egyedül csinál mindent.
Amikor versenyszezon, átigazolási vagy felkészülési időszak van, könnyebb a dolga a sajtóosztályoknak? Most mik a legfontosabb napi teendők?
Egy sajtóosztálynak sosem könnyebb vagy nehezebb a dolga. Vannak forgalmasabb periódusok, ilyen például az átigazolási időszak, vagy, mikor szerda-szombat ritmusban játszik a csapat, és van, mikor kevesebb a történés, mondjuk a nyári és a téli szünetben. A mostani, sajnálatos helyzet épp’ az utóbbihoz hasonlít, sőt, lassan kezd túlnőni rajta, hiszen ennyi pihenő sem a két szezon között, sem pedig a tavalyi év végén nem volt. Az, hogy mennyire sűrű a program, nem feltétlenül áll egyenes arányban az elvégzendő feladatok mennyiségével. Mikor benne vagyunk egy szezonban, mondhatjuk, tálcán jönnek a történések, nem győzünk ide-oda kapkodni, ilyenkor pedig nekünk kell megteremteni az információkat. Én személy szerint mindkét esetet szeretem, hiszen a bajnokság idején nagy a pörgés, leálláskor pedig mélyebb anyagokat lehet készíteni. A legfontosabb teendők most, hogy fenntartsuk a szurkolók figyelmét, érdeklődését, így a kommunikációnak – ahogy mindig – most is folytonosnak kell lennie. Ilyenkor is ki kell szolgálnunk közönségünk egészét, valamint a többi szakmai portált. Egy fanatikust mindig érdekel, hogy mi történik szeretett futballistáival, klubjával.
Hogyan igyekeztek fenntartani a klub iránt szimpatizálók érdeklődését?
Próbáljuk ugyanúgy megtartani az interakciót. Tehát továbbra is minden nap készülnek cikkek a klub honlapjára, a közösségi felületeinken pedig mennek a megszokott, népszerű játékaink, és ezek a jövő héttől még bővülni is fognak. Kérünk képi és videós anyagokat a futballistáktól, melyeket megosztva a szurkolók láthatják, hogyan dolgoznak otthon a játékosok egész kicsiktől kezdve a felnőttekig.
Többen vagy kevesebben érdeklődnek a klub hírei, beszámolói iránt?
Az elmúlt másfél évben egy szépen növekedő érdeklődés volt jellemző klubunkra, mely minden felületünkön látszott. Az elmúlt hetekben stagnálunk, ami jelen helyzetben meccsek és eredmények hiányában jónak tekinthető.
Mennyi ideig lehet ellátni naprakész témákkal a kommunikációs felületeket?
Az aktualitások mindig fontosak, így ezt a lehető legtovább ki kell tolnunk. Több nézőpontból, szemléletből kell foglalkozni egy-egy témával, így elég hosszú ideig lehet naprakész anyagokat generálni. A mostani számunkra is egy teljesen új helyzet, tehát nehéz lenne megmondani, meddig lehetünk frissek. Egy biztos, végtelenül kreatívnak kell lenni.
Figyeled a többi klub médiacsapatainak a munkáit?
Természetesen, sőt, nem csak a labdarúgó-klubokét, és nem csak a magyar mezőnyt.
Melyik külföldi klubok sajtóosztályainak a munkái tudnak példát mutatni alapesetben és a vészhelyzetben?
Alapesetben nagyon szeretem a Sevilla, a Borussia Dortmund, a Real Madrid és az Ajax kommunikációját. Rettentő jól dolgoznak, de azt tudni kell, hogy ezeknél a top csapatoknál a sajtó osztályon annyian dolgoznak, mint itthon egy heti magazin vagy egy kisebb TV műsor szerkesztőségében, így az Ő információs dömpingük alig különbözik normál és vészhelyzetben. Szerencsésnek mondhatom magam, mert a felsoroltak közül több klubnál személyesen is láthattam ezt.
Mennyit dolgozol rendes, megszokott üzemben és most?
Kis túlzással alapesetben és most is 0-24-ben dolgozom, mindig jár az agyam, mivel és hogyan lehetne folyamatosan fejleszteni a kommunikációt, új dolgokat kitalálni, megvalósítani, bevezetni. Ez az időszak most kicsit fárasztóbb, hiszen ahogy beszéltük, fenn kell tartani az érdeklődést, naprakész anyagokat kell létrehozni a megszokott történések nélkül.
Van-e olyan paksi játékos, aki jó médiaszakember lehetne?
Persze, többen is. Van, aki rettentően jól beszél, akár rádiós is lehetne, többeket a fényképezés érdekel, és jól írók is vannak.
Kipróbálnád a sportfogadást? A legjobb helyen jársz! (x)