Interjú a TransferRoom adatfeldolgozási részlegének vezetőjével, Daniel Blades-szel.
A nyár folyamán már bemutattuk a TransferRoomot, amely az átigazolási piaci folyamatok megreformálását tűzte ki céljául. Akkor a cég alapítójával, Jonas Ankersennel közöltünk interjút.
Nélkülözhetetlenné válna a különleges átigazolási platform, amit magyar csapatok is használnak
Ezúttal a cég által kifejlesztett xTV-modellről kérdeztük az adatfeldolgozási részleg vezetőjét, Daniel Blades-et. A modell célja, hogy számos piaci tényező, illetve korábbam megvalósult transzfer figyelembevételével minél reálisabb képet adjon egy játékos adott pillanatbeli értékéről.
A futballban mára számos modell van, amely valószínűségeket hivatott felmérni, előrejelezni – az xG-modell a legtöbbek számára már ismerős. Mikor gondoltak először arra, hogy ez a játékosok árával, értékével is megvalósítható ?
2021-ben kezdtük el kidolgozni az xTV-modellt (Expected Transfer Value, vagyis várható átigazolási díj – a szerk.), és ezen a nyáron mutattuk be a nagyközönségnek. Arra jöttünk rá, hogy az eddigi becsült értékeket túlságosan is meghatározzák az adott labdarúgó képességei. Eközben háttérbe szorulnak olyan pénzügyi szempontok, mint például a játékos kora, a szerződésének időtartama, vagy például a játékjogát tulajdonló klub személye. Ezért döntöttünk úgy, hogy kifejlesztünk egy olyan metódust, ami ezeket figyelembe véve segíti a klubokat a minél megfelelőbb piaci döntés meghozatalában.
Mit lehet tudni az algoritmus működéséről ?
A tudás és a teljesítmény nagyon fontos tényezők, de koránt sem elegendők a teljes kép felvázolásához. A fentebb említett tényezők, továbbá a játékosért korábban kifizetett átigazolási díjak szintén olyan faktorok, amiket figyelembe kell venni. A TransferRoom elemzői olyan algoritmusokat építettek be az xTV-modellbe, amelyek nemcsak a hasonló kaliberű játékosok kapcsán megkötött üzleteket veszi figyelembe, de reagál a piac aktuális trendjeire.
Az xTV elsősorban paici szempontok alapján becsüli meg egy-egy labdarúgó értékét, belekalkulálva a valós idejű piaci történéseket, hatásokat. Ezáltal tudja a legfrissebb és legmélyebb információkészletet a használója rendelkezésére bocsátani. Azok az összetevők, amelyek az xtV-modellt különlegessé teszik, alapvetően három csoportba sorolhatók. A játékos pénzbeli értékét meghatározó tényezők a játéktudásán kívül, ahasonló játékosok kapcsán megvalósult átigazolások, valamint az egyedi adatok az aktuális piaci trendekről. Nagyjából ezekben a kategóriákban oszlanak el azok a faktorok, amelyeket korábban említettem.
Az például vitatható, hogy egy sok válogatottsággal bíró játékos vonzóbb-e egy olyannál, aki még nem szerepelt nemzeti csapatban, vagy csak kevésszer. De az egyértelmű, hogy a múltban ez a tényező jellemzően felfelé nyomta a játékosok árát, ezért mi ezt is számításba vesszük. A legtöbb modell döntően tisztán matematikai szempontokat összesít egy játékos adott tulajdonságait illetően. Az xTV is tartalmaz ilyeneket, de mi máshová helyezzük a hangsúlyt. Azokra a faktorokra, amelyek azt mutatják meg, hogy korábban eladó és vásárló klubok hogyan milyen attitűddel viszonyultak egy piaci szempontok alapján hasonló játékoshoz.
Egy átigazolási díjat végtelen sok körülmény alakít. Jó pár éve például Coutinho 145 millió euróba fájt a Barcelonának, míg a Liverpool idén 13 millióért szerezte meg Federico Chiesát. Az okokat tudjuk, ugyanakkor nincs ezeknek torzító hatása az xTV-modell esetében ?
Ez igaz, éppen ezért az ilyen eseteket is megpróbáljuk feltérképezni, amennyire csak lehet. Akárcsak az ingatlan árak esetében, itt is jelentkezhetnek torzító tényezők. Természetes, hogy lesznek olyan átigazolások, ahol jelentős eltérés adódhat. A mi célunk az, hogy felmérjük, mi számít az adott körülmények között egy fair díjnak.
Ha az xTV működik, könnyen lehet, hogy az eladó klubokat elvágja majd attól a lehetőségtől, hogy számukra aránytalanul kedvező üzletet üthessenek nyélbe ? Nem tartanak attól, hogy ez majd ellenérzést szül a részükről ?
Világos a felvetés, de a pontos értékbecsléshez való hozzáférés, illetve önmagában a piaci információk egy üzlet minden részvevője számára hasznosak. A cél, hogy a piac hatékonyabban működjön, és a vevői valamint az eladói oldal könnyebben megtalálja egymást.
Vannak már visszajelzéseik a modellt illetően ? Látszik, hogy milyen klubok szeretik, és milyenek kevésbé ?
Az egész piacot tekintve eddig nagyon pozitív az xTV fogadtatása. A kidolgozása során is szorosan együttműködtünk a klubokkal, és azóta is számítunk a visszajelzéseikre. Természetes, hogy egy-egy klub néha úgy érzi, hogy egy játékos többet ér, ugyanakkor hasznosnak találják a modellt.
És mit szólnak a különböző futballszervezetek és -szövetségek ? Feltételezem, az xTV-modell segíthet felhívni a figyelmet az olyan trükközésekre, mint például az Arthur-Pjanics „csere”, vagy mint néhány fiatal angol játékos finoman szólva is feltűnő áron való klubváltása. Emellett ott vannak a direkt összeköttetésben lévő klubcsaládok is, mint például a City Group vagy a Red Bull-csoport. Magyarán, az xTV nyilvánvalóbbá teheti az olyan átigazolásokat, amelyek során egyes klubok könyvelési alapú hátsó szándékkal áraznak félre játékosokat.
Az xTV a valódi piaci értékek hiteles felméréséről szól. A hiteles várható átigazolási érték a játékoskereséstől kezdve az átigazolás minden szakaszában, a kezdetetektől a tárgyalásokig hivatott segíteni a klubokat. Lehetővé teszi a klubok számára, hogy nyomon kövessék játékosaik piaci értékét, és egyfajta hogy védettséget is biztosít ezáltal, akár ehhez hasonló esetekben is. Az ügynökök szintén profitálhatnak belőle. Azáltal, hogy alaposabb képet kapnak a képviselt játékosaik értékéről és össze tudjálk hasnonlítani őket a hasonló kaliberű labdarúgókkal, hatékonyabban tudnak működni a játékospiacon.
Kipróbálnád a sportfogadást? A legjobb helyen jársz! (x)