Sallai Roland is a magyar találmány használatára biztatta a drukkereket - azóta szárnyal a Rossi-csapat.
„Buzdítsátok a csapatot a stadion óriáskivetítőjén! Töltsetek fel egy szelfit magatokról, ahogyan szurkoltok, mi látni fogjuk a stadionban. Hajrá, magyarok!” – kürtölte világgá Sallai Roland a közösségimédiában a magyar válogatott egyik mérkőzése előtt.
A Rossi-csapat kulcsemberének a kérését teljesítették is a szurkolók, hiszen a stadion tele lett színes, vicces, a szurkolói hangulatot felidéző fotókkal. A válogatott pedig erre hogyan is válaszolhatott volna? Győzelemmel és Eb-kijutással.
De hogyan kerülnek a sportimádó életérzést sugárzó szelfik a meccshelyszínre? A Sallai Roland által is promotált MLSZ FanXP-t egy magyar start-up megoldása, a Seyu üzemelteti, amely a nevét az angol ‘See You’ (magyarul kb. „Látlak téged!”) kifejezés ihlette, a kiejtésük is megegyezik.
A mára világhíressé lett magyar találmányról, a Seyu-ról Vecsernyés Tamással, a cég ötletgazdájával és társalapítójával beszélgettünk.
Honnan jött a Seyu ötlete?
Nagy sportszeretőként, volt labdarúgóként folyamatosan néztem a mérkőzéseket, és azt is, hogy milyen közönségszórakoztató megoldásokat alkalmaznak. Közben
árgus szemmel figyeltem, az emberek hogyan reagálnak, ha a kamera rájuk irányul. Mindenki integet, de nem azért, mert megláttak egy nagy kamerás embert maguk előtt, és benne lesznek a tévében. Hanem azért, mert ebben a pillanatban meglátják magukat a kijelzőn a stadionban.
De mindig van egy szomorú szurkoló, aki lemarad arról, amikor őt mutatja a kamera, pedig ő már 20 éve a csapatának szurkol, de elhibázta ezt a lehetőséget, hogy a csapat felismerje, elismerje őt, és a cimborák lássák, hogy együtt buzdítja a csapatot velük. De sajnos, mivel nem figyelt a lehetőségre, így lemaradt élete meccsnapi élményéről.
Az ilyen szurkolóknak szeretnétek adni egy második esélyt?
Igen, és azoknak, akik nem tudnak ott lenni a meccseken, éppen ezért elkezdtem kutatni, és azon gondolkodtam, biztosan van olyan megoldás a topsportban, amely lehetőséget ad a szurkolóknak arra, hogy a saját akaratuk alapján kerüljenek ki a kijelzőre. Megmutatva így a játékosoknak, hogy ők is ott vannak velük a harcban. A kutatómunka során kiderült számomra, hogy a létező megoldások használatával a szurkolóknak nincsen a saját kezükben az a döntés, hogy megjelenjenek a digitális platformokon, ráadásul ezek a lehetőségek is a helyszínekre limitáltak.
Pedig a meccseket közel sem csak a helyszíneken követik.
A sporteseményeken a szurkolók 99 százaléka távolról szorít a kedvencének, de ha a legtetejére megyek a piramisnak, egy labdarúgó világbajnoki döntőt Katarban 86 ezren néztek a helyszínen, és 1,5 milliárdan a tévén keresztül. A szurkolók nagy része tehát csak a tévé előtt tud kiabálni és szorítani a kedvenceknek, ráadásul a távoli szurkolóknak nincsen lehetőségük arra, hogy megmutassák a sztároknak, hogy értük szorítanak.
Gondolhatunk itt egy kisgyerekre, aki Real Madrid-szurkoló, és egy brazíliai favelában él az apukájával, nézi a spanyol bajnoki mérkőzést, és azt mondja: „Apa, ugye egyszer elmegyünk megnézni Bellinghamet és Vinit élőben, és mi is a helyszínen szurkolunk majd?” „Igen, el fogunk menni kisfiam!” – érkezik a válasz, de ebben a pillanatban már tudja az apa, hogy az életében soha nem lesz annyi pénze, hogy elmenjenek egy Real Madrid-mérkőzésre, és élőben szurkoljanak. De a megoldásunkkal megmutathatják Bellinghaméknek, hogy nekik szurkolnak anélkül, hogy Madridba kellene utazniuk, és így a digitalizációnak köszönhetően anyagilag is elérhető távolságba helyezve az apa számára a hasonló gyermeki öröm elérését, amikor látják a képüket a pálya melletti reklámkijelzőkön Vini Jr. mellett. Ezért lett életre hívva a Seyu, és ad extra energiát számunkra minden mosolygós szurkolói fotó.
Hogyan lett az ötletből valóság?
Amint megvolt az alapötlet, ki kellett találni, hogy ez hogyan tud technológiailag működni, hogyan lehet könnyedén fogyasztható a felhasználó számára, és partneri szempontból hogyan tud értéket teremteni egy futballklubnak, egy szponzornak. Illetve, hogy miként tudja kielégíteni az elvárásait technológiailag a LED-felületeket kezelő szakembereknek a helyszíneken.
Hányat írtunk ekkor?
Ezen az úton indultunk el 2017-ben, a céget 2018-ban alapítottuk meg, és a nemzetközi események közül elsőként az U20-as női kézilabda-világbajnokságon jelentünk meg Debrecenben. Addig a Telekom-Veszprém férfi és a DVSC Schaeffler női kézilabdacsapataival dolgoztunk, ők voltak az első partnereink.
Azóta hétszáznál is több sporteseményen vettünk részt, 25-nél is több világeseményen, 22 országban mutatkozott be a megoldásunk 25 különböző sportágban, több mint 300 ezer szurkolót szórakoztatva. És mindezt Budapestről.
A részletekről, a szurkolók tennivalóiról még nem beszéltünk.
A felhasználónak 35-40 másodpercébe telik a folyamat a képküldő weboldalainkra érkezéstől az elküldésig. Írhatnak saját üzenetet is angolul, spanyolul vagy magyarul, ha ezt a partnereink is szeretnék. A háttérben nagyon sokat fejlődött a megoldás nemcsak megjelenésben és dizájn, hanem a nyújtott értékek szempontjából egyaránt. A szurkolókat ugyanis valós időben, biztonságosan, azaz egy felügyelt csatornán keresztül tudjuk bevonni nemcsak a helyszínen, hanem a világon bárhonnan a mérkőzések idején. A beérkezett fotókat a mesterséges intelligencia nézi át először, majd a kollégáink ellenőrzik a speciális tiltott tartalmakat. Nagyon jó hazai példa erre a lila majom esete, amely nem biztos, hogy mindenkinek aranyos az egyik hazai partnerünk, az Újpest FC mérkőzésein. Az emberi erőforrással kiegészített mesterséges intelligencia ugyanakkor 6-10 másodperc alatt képes átnézni a képeket, és megjelenítésre alkalmassá tenni azokat a klub színekben, bármilyen digitális felületre a stadionban vagy a televíziós közvetítésben. Ugyanakkor, első lépésként visszaadja a képet a felhasználónak, aki meg tudja osztani a közösségi médiában.
A beérkező üzenetek hány százaléka kerülhet ki a csarnokban, a stadionban?
A kikerülendő képek számát az határozza meg, hogy mennyi idő áll rendelkezésre. Ha egy percet kapunk, akkor körülbelül 20 kép kerül ki, ha 15 percet, akkor 300. Igyekszünk mindig a lehető legtöbb szurkolónak örömet szerezni és megjeleníteni a képét legalább néhány másodpercre, így bearanyozva számára a meccsnapot. Mi javasoljuk a partnereink számára azt is, hogy albumban osszák meg a szurkolói képeket, hiszen ez is egy nagy élmény a drukkerek számára. A felmérésünk szerint a 97 százalékuk örülne annak, ha később még viszontláthatná magát a közösségi médiában. Mivel nincs limitálva, hogy hány képet készít egy felhasználó, aki szeretné a helyszínen is látni magát, annak érdemes minél többet készítenie, hiszen így nagyobb eséllyel kikerülhet a felületekre.
A helyszínről vagy távolról érkezik több fotó?
A képek 65-70 százaléka a stadionon belülről, a 30-35 százaléka kívülről.
Nagyon sok jó képet kapunk nyaralásokról, síelésekről, akik nem tudnak eljönni az eseményre, de a válogatott mezt felveszik, és beküldik a jobbnál jobb szurkolói képeket.
Március 22-én Törökország ellen játszik a Puskás Arénában a válogatott. Már készültök?
Technológiai szempontból nem kell különösebben készülnünk, mivel nagy teherbírású a megoldás, ugyanakkor minden válogatott meccset nagyon várunk. Az utóbbi időben szinte az összes hazai meccsen elérhető volt a Seyu, MLSZ FanXP “válogatott öltözetben”, és mindig megbízhatóan teljesített a megoldásunk hazánk legnagyobb stadionjában. Egyébként az irodánkat a Puskás Arénától nem messze béreljük, tudatosan a környékén kerestünk helyszínt, mert az volt az álmunk, hogy egyszer majd ott dolgozzunk. Amikor sikerült az MLSZ-szel szerződést kötni, és a Seyu eljutott a válogatott mérkőzéseire, az egy igencsak könnyes pillanata volt az “utazásunknak”.
Idén Párizsban olimpiát, Németországban foci-Eb-t, míg két év múlva a tengerentúlon világbajnokságot rendeznek. Van esély arra, hogy találkozzunk a Seyuval?
A szurkolói zónákban és a stadionokban is meg tudna jelenni a megoldás, és nem titok, hogy az UEFA- és a FIFA-rendezvények jelentik a csúcsot a globális sportban. Tárgyalásokat folytatunk, hogy a Seyu meg tudjon jelenni stadionon kívül vagy belül egyaránt már az idei Eb-n is, és az olimpián is szeretnénk ott lenni, ha nem az idein, akkor a Los Angeles-in már mindenképpen. De alternatív lehetőségek is adódhatnak, a tokiói paralimpián egy dedikált csatornát nyitottunk a magyar szurkolók számára, és a képek az öltözőben jelentek meg egy tableten a parasportolók számára. Ezúton is köszönjük ismét a Magyar Paralimpiai Bizottságnak, hogy segíthettük hazánk legjobb parasportolóit a legutóbbi olimpián. Ezt a megoldást más sportágakban is alkalmaztuk már, ahol nem tudtunk szerződni a szervezőkkel a teljes eseményre.
Az NB I-ben milyen lehetőséget láttok?
Mindegyik élvonalbeli klubbal kapcsolatban állunk. Az MTK-val, az Újpesttel és a Diósgyőrrel állandó együttműködésünk van, de egy sörmárka jóvoltából megjelentünk már Mezőkövesden, Zalaegerszegen és a Honvédnál is, amikor még NB I-es volt. A DVSC-vel is dolgoztunk korábban, de valószínű, hogy újraindul az együttműködés valamilyen formában. A Vidi-szurkolókat is boldoggá tehettük már a megoldásunkkal sok mérkőzésen a 2019-2021 közötti szezonokban, például Juhász Roland búcsúmérkőzésén is.
Lehetséges, hogy a csapatok gyengébb szereplésével valamennyire összefüggésbe hozható, hogy néhány klubnál csak korábban volt elérhető a Seyu, és mostanában nem? ? Hiszen egy rosszabb periódusban ki más adhatna ösztönzést, mint a szurkolók.
Amikor nem megy jól egy csapatnak, akkor a vezetők kiemelt érzékenységgel igyekeznek a szurkolókkal interaktálni, és talán a közönségszórakoztató megoldásokkal nem szeretnék a kedélyeket tovább izgatni. Nem mintha bármilyen kritikát meg lehetne jeleníteni rajtunk keresztül, éppen emiatt moderált, ellenőrzött a csatorna, amelyet biztosítunk a szurkolóknak. Nem lehet agresszív, negatív üzeneteket kitenni, ez egy nagy értéke a szolgáltatásunknak. Most majd a MOL Magyar Kupában is elérhetők leszünk a következő körtől, a hazai és a vendégszurkolók számára egyaránt. Ezt az együttműködést is nagyon várjuk, hiszen a MOL az első olyan hazai brandpartnerünk, amely – egyedülálló módon – nemcsak a hazai szurkolóknak ad lehetőséget a szórakozásra a Seyu révén, hanem biztosít egy eszközt az otthon maradó vendégcsapat szurkolóinak is, hogy digitálisan elkísérjék csapatukat a MOL Selfie Cam-en keresztül.
A sportolókat motiválják a fotók?
Mindig megkérdezzük őket, hogy látták-e, és hogyan hatott rájuk. Sok sportolótól jött már visszajelzés, hogy számukra ez egy extra motiváció volt. Érdekes házi statisztikánk, ahol szurkolói képeket láthatnak a nézők, ott a vendéglátó csapatok nagyobb eséllyel győzedelmeskednek. A Championshipben a Sheffield Wednesdayjel dolgoztunk együtt, még abban az évben, amikor kiestek az angol másodosztályból. Három mérkőzésre rendelték meg a megoldásunkat a karácsonyi időszakban, amely előtt és után sem ment jól a csapatnak. Az “Együtt a győzelemért!” mottónk miatt kaptunk hideget-meleget a Wednesday Twitter-oldalán, végül ezen a három mérkőzésen mégis két izzadságos 1-0-t és egy nagyon nehéz 2-1-t sikerült összekaparni, pedig addig egy hazai győzelmük volt csak a bajnokságban.
Ezek után nehéz volt megállni, hogy ne kommenteljünk oda, hogy „hát mi nem megmondtuk, hogy együtt lehet győzni, ha a szurkolók a csapat mögött állnak?”.
Természetesen, nem dörgöltük az orruk alá, hiszen a csapatuknak volt elég bajuk a pontszerzéssel abban a szezonban. De továbbra is tartjuk, ha a szurkolók megmutatják a játékosoknak, hogy mellettük állnak egy kiemeltebb felületen keresztül, akkor az tudatosan vagy tudat alatt jó hatással van rájuk. Így marad az “Együtt a győzelemért!” mottó.
Kipróbálnád a sportfogadást? A legjobb helyen jársz! (x)