Újpest: a címerprobléma mélyebben gyökerezik, mint gondolnánk

Nem csak a lilák az érintettek.

Forrás: Viola Fidelity/Facebook

Mint közismert, az Újpest elveszítette a címerét már egy jó ideje és a fanatikusok a végső elkeseredésükben bojkottot hirdettek. Nem lesznek ott a Derbin sem az újpestiek, annak ellenére, hogy ez a magyar futball legnagyobb érdeklődést kiváltó eseménye, ezt el kell ismernie mindenkinek, már csak azért is, mert a nézőszámok és minden más adat is ezt támasztja alá.

Baj van a futballal, de nem kongatják a vészharangokat. Egyelőre csak az újpestiek érzik a közvetlen hatásait, de előbb utóbb minden klubot, vagy majdnem minden klubot elérhet (Kubatov Gábor, az FTC elnöke például azt mondta 2018 júliusában, hogy nincs az a pénz, hogy a Fradi neve, címere vagy színe megváltozzon), néhánynál már be is köszönt a változás szele. A legnagyobb probléma még mindig az az egésszel, hogy a szurkoló nem tud a folyamatokba beleszólni és csak külső szemlélőként, tehetetlen dühvel nézi, ahogy elveszik tőle azt, amit a legjobban szeret a világon.

NEM CSAK MAGYARORSZÁGON PROBLÉMA

Nem az Újpest az egyetlen, akit megcsapott a változás szele. Egy nem is olyan távoli országban már járt így egy hasonlóan nagy tradíciókkal rendelkező klub, gondolom senkit nem lep meg, hogy a Juventusról van szó. A ,,Zebrák" címerét 2017-ben cserélték le a marketingesek, csak úgy, mint az Újpestét. A sportmarketing.hu közölt egy cikket az olasz klub ,,címerváltásáról" (inkább logó az új, mint címer), melyben csupa pozitív hozadékot említettek a ,,megújulás kapcsán". Bővíteni tudják a szurkolóbázisukat, belépnek a digitális korba és kiterjeszthetik a márkájukat.

Szerintem nem sokan kezdenek el szurkolni azért egy csapatnak, mert egy modern és letisztult logóval rendelkezik, bár ez csupán találgatás, hiszen nincs birtokomban semmilyen reprezentatív felmérésből származó adat. Az pénzügyi szempontból mindenképpen remek, hogy be tud törni egy klub, mondjuk a kínai piacra, ezzel csak az a baj, hogy a klub Európában van, ahogy a fanatikusai is. Ki lehet vinni egy meccset az arab világba, hogy az ottani közönség előtt játsszák le, csak ezzel az igazi szurkolók elől veszik el a meccsrejárás lehetőségét.

Mivel a világ jelentős részén elbukott a kommunizmusnak nevezett államszocializmus, így kapitalista világban élünk. Mindennél fontosabb a profit, piaci alapon működik a legtöbb fociklub a világon, így valamiből meg kell élniük az alkalmazottaknak, még inkább a vezetőknek. Többé már nem csak a munkásosztály sportja a foci, sőt, ezen társadalmi réteg majdnem teljes eltűnésével, a középosztályt szeretnék a stadionokba csábítani, akik rendelkeznek a megfelelő vásárlóerővel. Hihetetlen pénzek mozognak a labdarúgásban, ami nem feltétlenül probléma, de egy bizonyos határt már régen átlépett. 100 millió eurókért adnak-vesznek játékosokat, a jegyárak folyamatosan növekszenek és a stadionok színházzá alakulnak. A szurkoló, leginkább az ultrák, elkezdtek feleslegessé válni, mert többen laknak Ázsiában, mint Európában és a legtöbb esetben az arab (és az ázsiai) befektetők több pénzzel rendelkeznek, mint az európaiak.

Újpest-Fradi: a Derbi napján tüntetnek a hazai szurkolók - NB1.hu

Mint ahogyan már korábban már jeleztük, bojkottot hirdettek az Újpest szurkolói, nem látogatják szeretett csapatuk meccseit. A Viola Fidelity állt az akció élére, akik nehezményezik, hogy a lila-fehér klub tulajdonosa figyelmen kívül hagyja a szurkolók kéréseit. Az Újpest még mindig nem kapta vissza a címerét, valamint több újpesti kötődésű játékost is elengedtek.

TRADÍCIÓK VS. TRENDEK

A változás elkerülhetetlen és a legtöbbször jó dolog. Azonban egy olyan radikális változás, mint ami az Újpest címerét érte, már túlzás. Érdekes felmérés lenne, hogy milyen hatással volt a címerváltás mondjuk a mezek eladására, de szerintem mindenki sejti mi lenne az eredménye. Ebből egyértelműen az Újpest ellenfeleinek a szurkolói profitáltak, akik egy újabb támadási felületet találtak a lilákon.

Címert lehet változtatni, de az alapokat nem szabad elengedni. Biztos vagyok benne, hogy ha valaki Újpest jelképeire gondol, az elsők között ugrik be a régi címer. Valószínűsíthető, többen ismerik a klub címerét, mint a kerületét. Nem csak a klub és a szurkolók identitásához tartozik hozzá a címer, egy egész kerület életét meghatározza. Ez nem egyedi dolog, ezzel így van minden más budapesti kerület, ahol fociklub van, vagy minden más város Magyarországon.

A legjobb példa még is a változás ésszerűtlenségére, hogy a magyar zászló sem változik a trendek vonalán. Hiába nem divatos valamelyik évben a piros-fehér-zöld összeállítás, senkinek nem jut az eszébe, hogy megváltoztassa mondjuk fekete-kék-rózsaszínre.

VAN-E REMÉNY?

Erre a kérdésre nehéz válaszolni...

Az ellenfeleknek sem jó, hogy nincs újpesti tábor. A Derbi most nem lesz igazi, megszokott Derbi és úgy néz ki, hogy nem változtat ezen semmi a közeljövőben.

Remény viszont mindig van és lesz is, hogy visszakapjuk azt a foci, amit szeretünk. Mindig érkezhet egy olyan tulajdonos, aki nem akarja átformálni a saját képére a klubját és nem akarja újból feltalálni a labdarúgást. Már most is van egy olyan klub és egy olyan tulajdonosi kör Budapesten, ami reményre adhat okot. Ez a csoda most Angyalföldön bontogatja a szárnyait és reményt adhat minden magyar szurkolónak, hogy lehet ezt normálisan is csinálni.

Előtte a Honvédnak és az MTK-nak is tulajdonosa lett, akárcsak a ZTE-nek vagy a DVTK-nak, de a legfontosabb tradiciókhoz egyik új tulajdonosi kör sem nyúlt hozzá.

Mert múlt nélkül nincs jövő a mondás szerint, és szerintünk jelen sincs.

Legfrissebb híreink